Moje zápisky a filozofování :D Neděste se

Postní Tammím 2012

19. 3. 2012 13:17
Rubrika: Po vlasti České | Štítky: Tammím , Praha , Seminář , bohoslovci

   Po zkušenostech z minulého Tammímu, který se konal o víkendu 18. - 20. 11. 2011, a který byl zároveň mým prvním Tammímem, jsem se rozhodl, že se zúčastním i Postního Tammímu (16. - 18. 3. 2012).

  Na Podzimním Tammímu se mi líbilo, protože jsem tam načerpal spoustu nových zkušeností, mohl jsem si promyslet řadu věcí, jako například vztahy, nebo si řádně rozmyslet a promyslet volbu svého budoucího povolání (člověk na to tam měl klid). Našel jsem si zde mnoho nových přátel a seznámil se s mnohými skvělými lidmi. Není tedy divu, že jsem se sem těšil.

   Lze tam ale najít jak tělesné, tak hlavně psychické (duševní), nebo duchovní dobro, vyrovnanost. Třeba místní seminární kuchařky (seminární proto, že Tammím se koná na Arcibiskupském semináři v Praze) nás rozmazlují svými dobrotami, např. na snídani si účastník může vybrat asi z pěti jídel a může si přidat, atd. Nebo místní čajovna, zvaná také Čchajovna nebo Čchajka, také vůbec není k zahození: člověk tam má klid a může si tam promyslet nebo rozmyslet řadu věcí, nebo si jen dá čaj a popovídá s lidmi, kteří už něco zažili. V čajovně se podává, dle mého názoru ten nejlepší čaj v Praze. V čajovně dělá čaj a značně nám zpříjemňuje pobyt seminarista, který má přezdívku Koťátko, má ji proto, že má rád kočky a sám jednu vlastní. :-)

   Na Tammím se vracím rád proto, že mi tam vždycky někdo (nebo něco) dokáže poradit se životem, co a hlavně jak, bych se dobral ke zdárnému cíli, takhle mi dokáže poradit hlavně rektor semináře P Artur Matuszek a spirituál semináře P Miloslav Kabrda.

   Na Tammímu bývá vždy nějaká přednáška týkající se problémů všedního života. Tato přednáška je vždy poučná, věcná a záživná - přednášející dokáže zaujmout, takže se při ní neusíná :-) a na rozdíl od jiných přednášek, tato lze VŽDY aplikovat na všední, normální život.

   Na Tammímu se vždy společně modlíme ranní chvály a nešpory, další modlitby breviáře jsou individuální, další modlitby máme ve skupinkách (rozděleno podle věku), v sobotu ve 24 hodin je Vigilie. V sobotu a v neděli je před polednem Mše svatá (SO = v 11:30; NE = v 10:45), v neděli po Mši, kterou tento rok celebruje host, rada nuncia, původem z Indie P Dennis Kuruppassery, měl tento host přednášku. Vždy v sobotu odpoledne je nějaký programový blok (zpravidla jsou 2), kam se každý přihlásí podle toho, co by chtěl dělat. Já jsem se třeba na návštěvu kostela sv. Mikuláše na Malé Straně a na návštěvu kostela Panny Marie Vítězné, kde je známě Pražské Jezulátko (I. blok) a jako II. blok jsem si zvolil Rozhovor s rektorem semináře P Arturem Matuszkem.

   Vždy v naděli se koná takové "diecézní setkání", které spočívá v tom, že se setkají všichni účastníci Tammímu z určitých diecézí s bohoslovci a kněžími také z těchto diecézí. Na tomto setkání se zhodnocuje uplynulý Tammím (i když ještě neskončil), rozloučí se a pak se jde na slavnostní nedělní Mši svatou. Letos se setkání mojí diecéze (královéhradecká) konalo venku nad Prahou, kam se dá dojít i pěšky, protože bylo opravdu krásné počasí.

   Letos jsem jel na Tammím, protože se mi tam na podzim líbilo a také proto, že potřebuji poradit se vztahovými záležitostmi a s věcmi a s věcmi týkající se mého budoucího studia právě tady na Arcibiskupském semináři (dá-li Pán), takže budu muset vyřešit věci týkající se mého přijetí, jako je přihláška, různé posudky a pohovory atd. Toto vše, včetně mého dalšího počínání v životě budu řešit s rektorem semináře. Je to ohromný paradox, že jsem nikdy neměl potřebu s kýmkoli řešit mé soukromé problémy, zatímco teď se ptám hned několika lidí, jak bych měl něco udělat podle nich a jaká by byla jejich reakce, kdybych udělal to, či ono, abych tak znal jejich názory a mohl se podle toho správně rozhodnout. Zvláště teď, když budu během dvou měsíců muset vyřešit řadu věcí, včetně maturity a do konce letních prázdnin budu muset urovnat, změnit a vyřešit všechny mé vztahy.

   Abych nezapomněl, téma tohoto Postního Tammímu bylo "biřmování". Přednášku a toto téma měl v sobotu odpoledne P Miloslav Kabrda a tato přednáška byla velmi poučná.  Nebudu vám ji sem psát (ani částečně), protože bych nad tím strávil hodně svého, teď drahocenného času. Možná příště :-) 

  Proč se Tammím jmenuje Tammím? Termín "Tammím" je odvozené od kořeně T-m-m, který znamená "být bezvadný", "být celý", být dokonalý". Odvozené slovo "tãm" lze do češtiny přeložit jako "bezúhonný". V množném čísle mužského rodu má tento výraz podobu "tammím", což lze přeložit jako "bezúhonní".

   V Písmu svatém se toto slovo neobjevuje příliš často: nepochybných výskytů je v celém hebrejském textu Starého zákona pouze patnáct (častější e příbuzný výraz "tãmmím", který je podobného významu).

   Ve Starém zákoně jsou tímto slovem označeny především dvě postavy: patriarcha Jakub (Gn 25, 27; v protikladu k Ezauovi) a zbožný Job (Job 1, 1 a 8; Job 2, 3). Některá místa Starého zákona naznačují, že bezúhonný se snadno stává předmětem nenávisti a bezdůvodných útoků nepřátel (Žl. 64, 5; Př. 29, 10). Přesto žalmista čtenáře vyzývá, aby "hleděl na bezúhonného", aby si z bezúhonného bral příklad (Žl. 37, 37), protože Hospodin se bezúhonného ujímá, staví se a jeho stranu. Podobnou myšlenku vyjadřuje i kniha Job (Job 8, 20) a zvláště výrazně Píseň písní: Bůh hledá a miluje dokonalou, bezúhonnou duši (Pís. 5, 2). I mezi lidmi nakonec bezúhonná duše nachází chválu a uznání (Pís 6, 9).

Zobrazeno 1351×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio